Menu
21 / 10 / 2018 - 09:30 pm
A Site By Your Side
A+ A A-


panos-mavili Κακουριώτης Σπύρος

«Γκραν σουξέ!". Έτσι αποτίμησαν καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην Κίνηση Μαβίλη την παρέμβασή τους στο Μέγαρο Μουσικής,

όπου απάντησαν με βροντερά γέλια στον Πάνο Παναγιωτόπουλο, που ισχυριζόταν ότι το ευρωπαϊκό πολιτιστικό προϊόν δεν είναι "ανταγωνιστικό" σε σχέση με την Κίνα και τις αναδυόμενες αγορές! "Έπαιξε και ο κ. υπουργός πολύ καλά, είμαστε περήφανοι", λένε γελώντας στη συζήτηση που είχαμε μαζί τους. Τα μέλη της Κίνησης δεν θέλησαν να μιλήσουν επώνυμα, όχι γιατί κρύβονται πίσω από την "ανωνυμία της οχλαγωγίας", όπως έλεγε ο Π. Παναγιωτόπουλος, πότε κατηγορώντας τους για αριστερούς "του ΣΥΡΙΖΑ και του ΑΝΤΑΡΣΥΑ" και πότε για μελανοχίτωνες... Η επιλογή τους αυτή θέλει να προστατεύσει τη συλλογικότητά τους. 

Συνέντευξη: Σπύρος Κακουριώτης

Θα έχουμε και άλλα επεισόδια... "καλλιτεχνικής τρομοκρατίας", μετά το χάπενινγκ στο συνέδριο του ΥΠΠΟ; "Θα συνεχίσουμε τον ίδιο δρόμο του 'φιάσκου', είναι το μόνο που μπορεί κάτι να σημαίνει μέσα στη γελοιότητά του" απαντούν. "Τα υπόλοιπα τα δοκιμάσαμε. Νιώθουμε πως οποιαδήποτε σοβαρή προσπάθεια πάει στο βρόντο, γιατί δεν υπάρχει συνομιλητής από τη μεριά της πολιτείας... Αναδεικνύοντας με αυτόν τον περιπαικτικό τρόπο την υποκρισία, νιώθουμε τουλάχιστον αξιοπρεπείς".

Οι ίδιοι θα απέβλεπαν σε έναν μακροπρόθεσμο σχεδιασμό πολιτιστικής πολιτικής, που να θέτει στόχους για τα επόμενα 5 ή 10 χρόνια. "Όμως πρώτα πρέπει να απαντήσουμε στο ερώτημα αν ενδιαφέρεται η πολιτεία για τη σύγχρονη πολιτιστική δημιουργία". "Εσείς τι πιστεύετε;" τους ρωτάμε. Η απάντηση είναι κατηγορηματική και ομόφωνη: "Όχι, δεν τους ενδιαφέρει. Ειδικά τη σύγχρονη τέχνη, που δεν είναι ανταποδοτική όπως τα εμπορικά προϊόντα, ο Παναγιωτόπουλος και οι συν αυτώ δεν την γνωρίζουν καθόλου".

"Ιδιωτικά κυριλίκια με δημόσιο χρήμα"

Για τα μέλη της Κίνησης στο συνέδριο, Χρηματοδοτώντας τη δημιουργικότητα, "έγινε σαφές ότι οι μεγάλοι ιδιωτικοί οργανισμοί θα αναλάβουν τον πολιτισμό και όλοι οι υπόλοιποι ας εξαφανιστούν"... Την πολιτική αυτή χαρακτηρίζουν μάλιστα "ιδιωτικά κυριλίκια με δημόσιο χρήμα", φέρνοντας για παράδειγμα την προετοιμαζόμενη "διάσωση" του Μεγάρου, που "συνοψίζει αυτό που λέμε 'διαπλοκή', την οποία πληρώνουμε εμείς διπλά και τρίδιπλα». "Και πέρα από αυτήν, υπάρχουν οι μικροπολιτικές εξυπηρετήσεις, οι χρηματοδοτήσεις εκκλησιών, εξωραϊστικών συλλόγων, αθλητικών σωματείων για προσωπικό ή μικροκομματικό όφελος", συμπληρώνουν.

Μοιραία η συζήτηση έρχεται στην πονεμένη ιστορία των επιχορηγήσεων. Στους περισσότερους από τους συνομιλητές μας οφείλονται από το 2011, και τώρα καταθέτουν και ξανακαταθέτουν χαρτιά προκειμένου να πάρουν το 1/4 των υπεσχημένων... Μια απίστευτη κοροϊδία, που "πλέον έχει αρχίσει να λειτουργεί σαν παγίδα", αφού υπάρχουν ομάδες που κρατάνε ενεργή τη νομική μορφή τους μόνο και μόνο γιατί περιμένουν την επιχορήγηση που έχει εγκριθεί, ενώ χωρίς να έχουν κανέναν τζίρο πληρώνουν χαράτσι 650 ευρώ τον χρόνο.

Η μορφή της Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας επιβάλλεται από το ίδιο το κράτος, όμως αντιμετωπίζεται σαν μια οποιαδήποτε άλλη εταιρεία, με αποτέλεσμα να "αναγκαζόμαστε να γίνουμε μπακάληδες ή να πληρώνουμε λογιστές".

"Λένε πως δεν έχουν χρήματα. Τουλάχιστον ας φτιάξουν το νομικό πλαίσιο ώστε να μην μας οδηγούν στο κλείσιμο! Σήμερα στην Ελλάδα για να κάνεις παραστάσεις όπως εμείς πρέπει να είσαι λίγο τρελός", λένε τα μέλη της Κίνησης, ενώ ένας σκηνοθέτης ομολογεί: "Ντρέπομαι να συνεχίσω να δουλεύω στο θέατρο ζητώντας από ηθοποιούς να δουλεύουν τζάμπα. Πόσο μπορεί να συνεχιστεί αυτό;"

Μιλώντας για τον θεσμό των επιχορηγήσεων, για την εφαρμογή του οποίου στο παρελθόν οι ίδιοι είναι αρκετά επικριτικοί, λένε: "Η τέχνη είναι σαν τον σπόρο: πρέπει να σπείρεις πολλούς για να φυτρώσουν και να τους δώσεις νερό, αλλιώς θα ξεραθούν. Και δεν θα φυτρώσουν όλοι, όμως κάποιοι θα βλαστήσουν... Οι επιχορηγήσεις αυτόν τον ρόλο έπαιξαν".

"Όταν υπήρχε το Εθνικό Κέντρο Θεάτρου και Χορού, είχε γίνει μια απόπειρα να μπουν μια σειρά ορθολογικά και αξιοκρατικά κριτήρια για τις επιχορηγήσεις, αλλά και να διατυπωθεί μια στρατηγική για τον χώρο. Ελπίζαμε να συνεχιστεί αυτή η προσπάθεια, όμως ήταν ο πρώτος δημόσιος φορέας στον οποίο μπήκε λουκέτο. Πιστεύουμε πως ένα αίτημα μακρόπνοης πολιτικής θα ήταν να ξανανοίξει το ΕΚΕΘΕΧ ως ανεξάρτητος φορέας χάραξης πολιτικής για το θέατρο και τον χορό".

Ρωτάμε αν η επανενεργοποίηση του θεάτρου "Εμπρός", στην οποία είχαν πρωτοστατήσει, δεν ακούγεται αντιφατική σε σχέση με τη διεκδίκηση της στήριξης της πολιτείας. "Το 'Εμπρός' ήταν μια καθαρά πολιτική πράξη, δεν είχε να κάνει με την απαίτηση να μπορούμε να ζούμε από το επάγγελμά μας".

Αισθητική οπισθοδρόμηση

Επιστρέφοντας στο συνέδριο, τα μέλη της Κίνησης Μαβίλη τονίζουν ότι "βασική μέριμνα της πολιτιστικής πολιτικής θα έπρεπε να είναι η εξωστρέφεια του σύγχρονου πολιτισμού. Όμως, για να το πούμε στη γλώσσα τους, δεν θεωρούν τη σύγχρονη δημιουργία 'εξαγώγιμο προϊόν', παρά μόνο τις αρχαιότητες σε συνδυασμό με τον τουρισμό... Κι όταν πάνε στο εξωτερικό οι ταινίες ή οι παραστάσεις μας και παίρνουν βραβεία, λένε: 'Βλέπεις εμείς οι Έλληνες...' Όμως όσες ομάδες τα έχουν καταφέρει το έχουν κάνει μόνες τους, χωρίς καμία στήριξη από το κράτος".

"Το ότι αδιαφορούν για τη σύγχρονη τέχνη είναι απόρροια και μιας συντηρητικής ελληνορθόδοξης αισθητικής που έχει επανακάμψει δυναμικά, από τα 'πατερημά' του Σαμαρά στο Άγιον Όρος μέχρι τον διορισμό του Χατζάκη στο Εθνικό και του Γεωργουσόπουλου στη Δραματική Σχολή του... Είναι μια οπισθοδρόμηση σε επίπεδο αισθητικής και ιδεολογίας", λένε τα μέλη της Κίνησης, προσθέτοντας: "Όλο αυτό το ελληνοκεντρικό ρεπερτόριο, σε συνδυασμό με το εμπορικό, είναι ο συνδυασμός που σκοτώνει... Τηλεόραση και ελληνορθοδοξία!"

Ξαναγυρίζοντας στο γεγονός που έδωσε την αφορμή γι' αυτή τη συζήτηση, το συνέδριο, αφού ξεκαθαρίσουν ότι ο τομέας της τέχνης δεν μπορεί να διέπεται από τη λογική της αγοράς και γι' αυτό οι ίδιοι αντιστέκονται σθεναρά στη λογική ότι «ο πολιτισμός είναι οικονομία», λένε για τον υπουργό Πολιτισμού: "Βλέποντάς τον να ωρύεται σκεφτόμουν πως έτσι είναι η μοναξιά της εξουσίας. Πιστεύω πως έχει μετανιώσει που δεν το αντιμετώπισε με χιούμορ..."

Πηγή: http://www.avgi.gr

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΛΟΓΟΣ

ΥΓΕΙΑ

ΑΓΓΕΛΙΕΣ