Menu
16 / 08 / 2018 - 05:07 am
A Site By Your Side
A+ A A-

ultima-encardia

Μαντζάνας Θάνος

Επί δέκα σχεδόν χρόνια οι Encardia όχι μόνο ψυχαγωγούν μα και διασκεδάζουν τον κόσμο με το ιδιότυπο μουσικό ύφος τους που έλκει την καταγωγή του από την Κάτω Ιταλία και τους... πολύγλωσσους στίχους τους,

 με τους τέσσερις μέχρι στιγμής δίσκους τους όσο και ακόμα περισσότερο επάνω στη σκηνή. Το οκταμελές συγκρότημα (Κώστας Κωνσταντάτος τραγούδι, μαντολίνο, ταμπορέλο και νταούλι, Βαγγέλης Παπαγεωργίου ακορντεόν, Αναστασία Δουλφή τραγούδι, Ναταλία Κωτσάνη τραγούδι, Μιχάλης Κονταξάκης κιθάρα, Δημήτρης Τσεκούρας κοντραμπάσο και οι Κωνσταντίνα Καλκάνη και Γιάννα Χαμαλλέλη που αποτελούν το χορευτικό ντουέτο - επίσης παίζουν και κρουστά - Bello Del Mare το οποίο είναι πλέον αναπόσπαστο τμήμα των Encardia) με τη σύμπραξη του επταμελούς φωνητικού σχήματος Πλειάδες και τη συμμετοχή της ομάδας κρουστών του ΚΕΘΕΑ - Παρέμβαση θα δώσει την Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου μια «διαφορετική» συναυλία στο Θέατρο Βράχων με τίτλο «Φωνές Στη Μεσόγειο». Με αφορμή αυτήν τους την εμφάνιση οι Κώστας Κωνσταντάτος, Βαγγέλης Παπαγεωργίου και Ναταλία Κωτσάνη μας μίλησαν για το πώς είναι να δίνεις έλλογο κέφι στους ανθρώπους μέσα από τη μουσική σου σε αυτούς τους χαλεπούς αλλά και παράξενους, ίσως ακόμα και επικίνδυνους, καιρούς.

* Η συγκεκριμένη συναυλία θα μοιάζει με τις άλλες που έχετε δώσει μαζί με τις Πλειάδες ή όχι; Γενικότερα θα έχει κάποιες ιδιαιτερότητες;

Η συναυλία αυτή είναι για εμάς πολύ ξεχωριστή και η συγκεκριμένη παράσταση θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στο αθηναϊκό κοινό. Έχει έναν επετειακό χαρακτήρα και θα είναι παρόντα όλα τα μέλη των Encardia, θα λειτουργήσουμε όλοι υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Χάρη Πεχλιβανίδη και της Ιωάννας Μήτσικα, η οποία έχει την επιμέλεια της κίνησης και της χορογραφίας. Επίσης ο Στάθης Μήτσιος έχει σχεδιάσει ψηφιακά και προβάλλει το σκηνογραφικό περιβάλλον στους φυσικούς χώρους του θεάτρου. Θα είμαστε συνολικά δέκα πέντε άνθρωποι επί σκηνής και θα ακουστούν τραγούδια από την Ήπειρο μέχρι τη Μακεδονία και από τη Θράκη και τη Βουλγαρία μέχρι το Ισραήλ. Τελικά η παράσταση αυτή αποτελεί συνέχεια και εξέλιξη της προηγούμενης που είχαμε δώσει τον Μάρτιο στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, καθώς και των δύο παραστάσεων μας στο θέατρο Μικρής Επιδαύρου στο πλαίσιο του Ελληνικού Φεστιβάλ τον Ιούλιο.

* Τι σας έκανε αλήθεια να συνεργαστείτε με τις Πλειάδες;

Οι κοινές ρίζες των τραγουδιών μας, η πολυφωνία ως κεντρικός άξονας αμφοτέρων μας και η συγγενική μας αισθητική. Κεντρικός πυλώνας της παράστασης θα είναι ο αρχέγονος γυναικείος πόθος και πόνος, η αγάπη, το μέγεθος και η δύναμη της γυναικείας φύσης.

* Ο κόσμος σας έχει ταυτίσει με τη χαρωπή και «έξω καρδιά» μουσική της Κάτω Ιταλίας, ειδικά αναφορικά με τις πολύ κεφάτες συναυλίες σας. Πιστεύετε όμως ότι υπάρχει και ένα κοινωνικό, ακόμα και πολιτικό περιεχόμενο στη μουσική σας;

Η μουσική μας εκφράζει και εκφράζεται μέσα από όλα τα συναισθήματα, μπορεί στο τέλος να μένει η αίσθηση της χαράς και της εξωστρέφειας αλλά αυτά έρχονται ως λύτρωση από την κοινωνική καταπίεση, τον κόπο και τον μόχθο, την απώλεια, τον πόνο και τη μοναξιά, καταστάσεις και προβλήματα που από αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι σήμερα ακολουθούν τις διαδρομές των ανθρώπων. Άλλωστε ο μάλλον «εκστατικός» παρά «χαροποιός» ρυθμός της ταραντέλα pizzica pizzica προέρχεται από τη θεραπευτική διαδικασία του ταραντισμού, θεραπείας απ' όλα τα «δηλητήρια» της ζωής.

* Ο τρόπος που σχηματίστηκε το συγκρότημα αλλά ακόμα και η ίδια η φύση του κάνουν σχεδόν αναπόφευκτο το να σας ενδιαφέρουν όλα τα θέματα που σχετίζονται με την όποιου είδους μετανάστευση. Ποια άλλα ανάλογα σας απασχολούν πολύ και κατά συνέπεια περνούν και στα τραγούδια σας;

H ανθρώπινη εκμετάλλευση και ο ανθρώπινος πόνος της απώλειας, είτε αυτός αφορά πρόσωπα είτε διαχρονικά δικαιώματα, προσωπικές ή κοινωνικές κατακτήσεις. Το να χάνονται πράγματα τα οποία συνδέονται με αγώνες ή κόπο αυτό είναι κάτι που μας συγκινεί βαθιά, πάντα είμαστε στο πλευρό των ανθρώπων που αγωνίζονται για έναν καλύτερο κόσμο. Ο μουσικός με το έργο του πρέπει να «ψυχανεμίζεται» και να τα εκφράζει όλα αυτά. Σήμερα όλοι επιμένουν να δείχνουν πόσο όμορφα είναι τα πράγματα και υπάρχει ένας διάχυτος αποπροσανατολισμός από τα προβλήματα. Έτσι πρέπει κάθε τόσο να κάνεις μια «σούμα» για να δεις πού βρίσκεσαι.

* Πόσο και με ποιους τρόπους έχει αλλάξει κατά την γνώμη σας η πραγματικότητα του ελληνικού λαού στα περισσότερα από τρία χρόνια εφαρμογής των Μνημονίων, εκτός φυσικά από τη ραγδαία επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης;

Η κρίση που μας περιβάλλει δεν είναι... ουρανοκατέβατη αλλά μια σαφέστατα καπιταλιστική κρίση που έχει φτάσει στα όριά του το σύστημα το οποίο προσπαθεί πλέον να ζήσει από τη σάρκα του. Ο άνθρωπος έχει τη φυσική τάση να προσαρμόζεται, και αυτή είναι η καλή πλευρά, όμως δεν πρέπει ποτέ να ξεχνά τη θέση του και τα δικαιώματά του. Το ότι μπορείς να επιζήσεις σε μία τέτοια κατάσταση - αν μπορείς...- θα πρέπει να σε γεμίζει με την απαιτούμενη δύναμη και οργή για να την αλλάξεις. Έχουμε καταλάβει περισσότερο τα όρια μας, αυτό άλλους έχει απομονώσει και άλλους μας έχει φέρει πιο κοντά, έχουμε κερδίσει σε τεχνικές επιβίωσης ως προς τις κινήσεις μας αλλά έχουμε χάσει σε αισιοδοξία για ένα καλύτερο αύριο. Ένας καλλιτέχνης πρέπει να πιστεύει βαθιά ότι το αύριο πρέπει να είναι καλύτερο και να προσπαθεί με την τέχνη του να το κάνει ακόμα περισσότερο!

* Οι αλλαγές αυτές έχουν συμβεί και έχουν τις ίδιες συνέπειες και σε εσάς ως πρόσωπα; Και κατά πόσον αυτό διαφοροποιεί τον ρόλο και τη θέση των Encardia σε αυτή τη νέα πραγματικότητα συγκριτικά με το παρελθόν;

Αναπόφευκτα η ανάγκη για να συνεχίσουμε αυτό που έχουμε ξεκινήσει πριν από δέκα χρόνια είναι τώρα μεγαλύτερη, τόσο η προσωπική μας αλλά και εκείνη που βλέπουμε στα πρόσωπα των ανθρώπων από τη σκηνή. Τα τραγούδια της δουλειάς, της ξενιτειάς και της θεραπείας από τα... δηλητήρια, μπορεί κάποτε να κινδύνευαν να μοιάσουν γραφικά αλλά σήμερα φαίνονται να ποτίζονται με νοήματα που όχι μόνο είναι επίκαιρα αλλά αποδεικνύουν και τη διαχρονικότητά τους.

* Σε τι μοιάζει και σε τι διαφέρει αυτή η πολύπλευρη κρίση που βιώνει η Ελλάδα με εκείνη της Ιταλίας, μιας χώρας που επίσης γνωρίζετε αρκετά καλά; Είστε αισιόδοξοι ότι τελικά μπορεί να υπάρχει φως στην άκρη του τούνελ για αμφότερες τις χώρες;

Η Ιταλία είναι μια χώρα που έχει βαριά βιομηχανία αλλά ουσιαστικά η πηγή του προβλήματος για τους λαούς δεν έχει ούτε προέλευση ούτε ουσιαστικές διαφορές. Η μια χώρα μπορεί να είναι πιο ανεπτυγμένη από την άλλη όμως οι λαοί βιώνουν με παρόμοιο τρόπο την κρίση αφού η τάξη που καρπώνεται όλο τον πλούτο είναι μια ελάχιστη μειοψηφία και, είτε στην Ιταλία είτε στην Ελλάδα, προσπαθεί να βγάλει όλους τους υπολοίπους, τη συντριπτική πλειοψηφία δηλαδή, έξω από το παιχνίδι. Η τέχνη εμπεριέχει το στοιχείο της ανατροπής και αυτό και μόνο συνεπάγεται ότι πρέπει να είμαστε αισιόδοξοι!

* Ειδικότερα για την Ελλάδα πιστεύετε ότι αυτή η διέξοδος μπορεί να είναι μόνο πολιτική; Αν ναι, ποια είναι αυτή κατά την άποψή σας;

Τα πάντα κατά βάθος είναι πολιτική... Κατ' επέκταση ή θα πούμε ότι είναι μόνο πολιτική - που όμως συμπεριλαμβάνει και την τέχνη μα και την αισθητική - ή ότι η διέξοδος από την κρίση προϋποθέτει ευαισθητοποίηση ως προς τις αληθινές αιτίες της. Εν ολίγοις προτείνεις διεξόδους με πολιτικό λόγο ή με την τέχνη σου ή ακόμα και με τον τρόπο που αναπνέεις, όλα αυτά άραγε δεν είναι επίσης πολιτική; Αυτό δεν σημαίνει φυσικά ότι όλα επαφίενται στους πολιτικούς και στο σύστημα τους... Ουσιαστικά ο άνθρωπος έχει ανάγκη αφενός να καταλάβει σε ποια θέση βρίσκεται, με ποιου το μέρος είναι και σε τι βάθος τον έχει διαβρώσει η κρίση και αφετέρου να προσπαθήσει να κάνει κάποια τεστ αισθητικής για το πόσο τον έχουν αλλοιώσει για να ανέχεται τόσα πολλά και τόσο άκριτα.

* Και τα προσεχή σχέδιά σας, συναυλιακά αλλά ίσως και δισκογραφικά;

Το πιο σημαντικό απ' όλα είναι μια καινούρια ενότητα τραγουδιών που ετοιμάζουμε, μουσικές που τριγυρνούν ανάμεσά μας αρκετό καιρό και αναζητούν διέξοδο...

Ελπίζουμε να την βρουν σύντομα και να είναι τόσο όμορφη μα και απελευθερωτική, για τους ίδιους τους Encardia αλλά και το ακροατήριο τους, όσο και οι προηγούμενες...

Πηγή: http://www.avgi.gr/

gay, γκέι, ομοφυλόφιλος, ομοφυλόφιλη, λεσβία, ομοφυλόφιλοι, ομοφυλόφιλων, λεσβίες, τρανσέξουαλ, τρανς, αμφιφυλόφιλοι, LGBT, ΛΟΑΤ, ομοφοβία, γνωριμίες, φύλο, σεξουαλικότητα, πορνεία, σεξουαλικός, γυναίκα, ομοφυλοφιλία, λεσβιακή

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΛΟΓΟΣ

ΥΓΕΙΑ

ΑΓΓΕΛΙΕΣ