Menu
21 / 07 / 2018 - 06:34 am
A Site By Your Side
A+ A A-

  • - Κατηγορία: ΜΟΥΣΙΚΗ

andreas-polyzogopoulos

Συνέντευξη στον Θάνο Μαντζάνα

Στο σύντομο διάστημα από το 2008 που ο Ανδρέας Πολυζωγόπουλος μας «συστήθηκε» εντυπωσιακά με το ντεμπούτο των Poly Quartet «Pergumed Dreams» εξελίχθηκε όχι μόνο στον κορυφαίο τρομπετίστα της ελληνικής jazz αλλά και σε έναν απόλυτα ολοκληρωμένο και λίαν ανήσυχο μουσικό.

Αν το γεγονός ότι έχει παίξει με όλους σχεδόν τους καλύτερους εκπροσώπους της σημερινής εγχώριας jazz σκηνής μαρτυρεί για το πρώτο, η συνεργασία του με σημαντικούς συνθέτες σύγχρονης μουσικής όπως ο Βαγγέλης Κατσούλης αποδεικνύει το δεύτερο. 

Το νέο του project / πρώτο προσωπικό του album όμως ήταν απροσδόκητο ακόμα και από κάποιον σαν και αυτόν. Για την ακρίβεια πιστεύουμε ότι είναι απρόβλεπτο, σε ένα βαθμό και πρωτοποριακό σε διεθνές και όχι μόνον ελληνικό επίπεδο. Και αυτό γιατί -αν δεν απατώμεθα- το «Heart Of The Sun» είναι ο πρώτος jazz δίσκος ο οποίος αποτελείται εξ ολοκλήρου από (οργανικές) διασκευές τραγουδιών των... Pink Floyd! Διασκευές που το κουαρτέτο του Ανδρέα Πολυζωγόπουλου (το οποίο εκτός του ιδίου απαρτίζεται από τον κιμπορντίστα Κωστή Χριστοδούλου, τον κοντραμπασίστα Βασίλη Στεφανόπουλο και τον ντράμερ Srdjan Ivanović) αποδίδουν με όση ανατρεπτική διάθεση, φαντασία και έμπνευση αρμόζει στη μουσική του τόσο σπουδαίου βρετανικού συγκροτήματος που όρισε το progressive rock και καθόρισε την πορεία του για πολλά χρόνια, ενώ δεν έχει πάψει να επηρεάζει τα σύγχρονα μουσικά δρώμενα.

Χαρακτηριστικό πραγματικά της δημιουργικότητας που διακατείχε τον Ανδρέα Πολυζωγόπουλο κατά την υλοποίηση του συγκεκριμένου CD είναι ότι δεν δίστασε να παρεκκλίνει δραστικά από την jazz «ορθοδοξία» καθώς ο ίδιος και ο Β. Στεφανόπουλος χρησιμοποιούν και ηλεκτρονικά και ο S. Ivanović samples προκειμένου να μεταφέρουν όσο πιο πιστά - αν και κάθε άλλο παρά με «δουλικό» τρόπο - την μυστηριακή και υποβλητική ατμοσφαιρικότητα των τραγουδιών των Pink Floyd. Η δημιουργικότητα αυτή, όπως και η αγάπη του για τη μουσική των Pink Floyd -άρα κατά συνέπεια και για αυτό τον δίσκο- η οποία σχεδόν αγγίζει τα όρια του πάθους, είναι ορατά ακόμα και στον τρόπο που μιλάει για το «Heart Of The Sun»...

* Τελικά είστε ένας jazzman που έχει στην καρδιά του έναν rocker ή ένας rocker ο οποίος προτίμησε να εκφραστεί διαμέσου της jazz;

Οι συνθέσεις μου, οι μουσικοί που συνεργάζομαι και οι χώροι στους οποίους παίζω ανήκουν στον χώρο της jazz και της αυτοσχεδιαζόμενης μουσικής. Απλά η μουσική μου έχει και στοιχεία rock, pop, electronica... Ψάχνω έναν καινούργιο ήχο αναμειγνύοντας στοιχεία από τις μουσικές που μου αρέσουν.

* Αντίστοιχα πιστεύετε ότι υπήρχαν jazz στοιχεία στη μουσική των Pink Floyd; Αν ναι, πόσα πολλά και πόσο σημαντικά ήταν; Πόσο jazz ήταν κατά τη γνώμη σας;

Ο Richard Wright είχε πει σε μια συνέντευξή του ότι ήταν πολύ επηρεασμένος απο το «Kind Οf Blue» του Miles Davis και ότι γενικά λάτρευε τη jazz. Ο Gilmour και ο Waters ήταν αντίστοιχα επηρεασμένοι από το blues άρα σίγουρα και η jazz επίσης επηρέασε την μουσική τους. Θεωρώ ότι ήταν τόσο jazz όσο χρειαζόταν για να μην αλλοιώσουν την αυθεντικότητα της μουσικής και του ήχου τους.

* Η σύνθεση του κουαρτέτου σας για το συγκεκριμένο project είναι σχεδόν η ίδια με αυτή των Pink Floyd, με τη μόνη διαφορά ότι απουσιάζει η κιθάρα. Θα μπορούσαμε λοιπόν ίσως να πούμε ότι η τρομπέτα σας παίζει τον τόσο καθοριστικό ρόλο που έπαιζε σε εκείνους η κιθάρα του David Gilmour;

Η τρομπέτα άλλοτε παίζει τον «ρόλο» της φωνής και άλλοτε, όπως σωστά παρατήρησες, αυτόν της κιθάρας.

* Όσον αφορά τον τρόπο δομής και εκτέλεσης των σόλο σας, προσεγγίσατε αυτό το υλικό διαφορετικά από όποιο άλλο παίζετε για πρώτη φορά ή και διασκευάζετε;

Όχι, πάντα ακολουθώ την ίδια φιλοσοφία και οπτική και αντιμετωπίζω κάθε είδους υλικό με τον αυτό τρόπο.

* Είναι δυνατόν, αλήθεια, να μεταφερθεί το πνεύμα των Pink Floyd με μια σειρά διασκευών που αφήνουν έξω αυτό που αποτελούσε περισσότερο ίσως και από το μισό της αξίας των τραγουδιών τους, δηλαδή τους στίχους του Roger Waters; Πόσο μεγάλη νομίζετε ότι ήταν τελικά η καθαρά μουσική προσφορά τους;

Τεράστια! Άλλωστε είναι χαρακτηριστικό των P.F. ότι ήδη από το 1967 υπήρχαν instrumentals ή κομμάτια που είχαν διάρκεια πάνω από δέκα λεπτά και οι στίχοι ακούγονταν μονάχα για ένα ή δύο. Ας αναφέρω ενδεικτικά τα «Interstellar Overdrive», «Echoes», «The Great Gig In The Sky», «Shine On You Crazy Diamond» και τόσα άλλα.

* Ποιο θεωρείτε ότι είναι το πλέον χαρακτηριστικό αλλά ίσως και το σημαντικότερο στοιχείο του ύφους των P.F. οι μελωδίες, οι αρμονίες ή οι ρυθμοί τους; Σε ποιο από αυτά τα τρία επικεντρώσατε περισσότερο διασκευάζοντας το υλικό τους;

Για εμένα το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό των P.F. είναι ο γενικός ήχος της μπάντας, ο ήχος των φωνών τους, της κιθάρας, των keyboards, των breaks των ντραμς του Mason, ακόμα και του μπάσου του Waters. Aυτό είναι που κάνει ακόμα και την πιο απλή μελωδία, αρμονία, ρυθμό να ακούγονται μοναδικά και με προσωπικότητα... Εγώ απλά προσπάθησα να αποδώσω τα κομμάτια τους στη δική μου μουσική «γλώσσα» με σεβασμό στο πρωτότυπο υλικό. Άλλαξα ελάχιστα τις αρμονίες και λίγο τις μελωδίες για να «τραγουδηθούν» από την τρομπέτα και περισσότερο τροποποίησα τον ρυθμό σε κάποια κομμάτια.

* Υπάρχουν κομμάτια στον δίσκο που είναι πολύ πιστά στις αυθεντικές εκτελέσεις τους και μερικά άλλα τα οποία είναι σχεδόν αγνώριστα. Γιατί συνέβη αυτό και με ποιο κριτήριο επελέξατε αυτά που ανήκουν στη δεύτερη κατηγορία;

Υποσυνείδητα συνέβη αυτό... Κάποια κομμάτια ήθελα απλά να τα δώσω με τον τρόπο και τον ήχο μου πολύ κοντά στην αυθεντική εκτέλεση και κάποια άλλα απ' την αρχή τα άκουγα μέσα μου πολύ διαφορετικά. Δεν χρειάστηκε λοιπόν και πολλή σκέψη...

* Ποια είναι η πιο αγαπημένη σας από αυτές τις διασκευές και για ποιον λόγο;

Δεν έχω κάποια αγαπημένη, όλες σημαίνουν για εμένα το ίδιο!

* Με το χέρι στην καρδιά και πέραν από προσωπικούς / συναισθηματικούς λόγους πιστεύετε ότι έχει νόημα για τον κόσμο ένα album με -οργανικές μάλιστα- διασκευές των P.F. το 2013; Ποια ήταν η ανταπόκριση του κοινού στις μέχρι τώρα συναυλίες σας;

Αν κρίνω από την ανταπόκριση του κοινού, σίγουρα έχει. Για τον κόσμο έχει νόημα η μουσική που ακούει να είναι ειλικρινής, να τον ταξιδεύει, να του προκαλεί συναισθήματα, τουλάχιστον εγώ προσωπικά ως ακροατής αυτό ψάχνω. Όταν λοιπόν αυτά συνδυάζονται με μελωδίες που έτσι και αλλιώς φέρνουν στον νου τους στίχους του Roger Waters, θεωρώ ότι έχει νόημα.

* Θα υπάρξει κάποια συνέχεια του project μετά από αυτές τις συναυλίες; Τι άλλο ετοιμάζετε για το άμεσο μέλλον;

Θα κάνουμε άλλη μία μίνι περιοδεία τον Μάιο στην Ελλάδα, τον Ιούνιο είμαστε καλεσμένοι να παίξουμε στη Νέα Υόρκη και μετά θα ακολουθήσουν καλοκαιρινές συναυλίες και πάλι στην Ελλάδα, ενώ τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο προγραμματίζουμε συναυλίες στην Ευρώπη. Πέραν από το «Heart Of The Sun» ήδη σχεδιάζω την ηχογράφηση ενός νέου CD με συνθέσεις μου βασισμένες στο υλικό που παρουσιάσαμε τον Δεκέμβριο στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών με προσκεκλημένο τον Νορβηγό σαξοφωνίστα Tore Brunborg.

Θα παρακολουθήσουμε από κοντά και με πάρα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και αυτή την δουλειά, όπως και οτιδήποτε άλλο κάνει ο Α.Π., ένας jazz μουσικός που έχει εντυπωμένες βαθιά στο DNA του την εσωτερικότητα και τη φιλοσοφική διάσταση της μουσικής των P.F. ακόμα και όταν το εκάστοτε υλικό του δεν έχει καμία σχέση με διασκευές δικού τους...

Πηγή: http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=758270

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΛΟΓΟΣ

ΥΓΕΙΑ

ΑΓΓΕΛΙΕΣ