Menu
21 / 07 / 2017 - 07:31 am
A Site By Your Side
A+ A A-

  • - Κατηγορία: ΔΙΕΘΝΗ

Homoerotic-Traditions-1

Υπάρχει μια πολύ μεγάλη παρανόηση ότι "οι λεσβίες, γκέι, αμφιφυλόφιλοι και τρανs (ΛΟΑΤ) αποτελούν ένα καθαρά σύγχρονο φαινόμενο που δημιουργήθηκε από σεξολόγους και ακτιβιστές στα τέλη του δέκατου ένατου και τις αρχές του εικοστού αιώνα.

Στην πραγματικότητα, κάθε παλαιά κοινωνία της Ασίας και του Ειρηνικού ωκεανού είχαν αυτό που θα μπορούσε να ονομαστεί 'προ-διεμφυλικές' και ομοερωτικές παραδόσεις που είναι πρόδρομος αυτών των σύγχρονων ταυτοτήτων των ΛΟΑΤ, ακόμα και αν υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των προ-μοντέρνων και των σύγχρονων μορφών των ταυτοτήτων.

Θα ήθελα να προτείνω ότι είναι σημαντικό για εμάς ως ΛΟΑΤ / queer Ασιάτες και κατοίκους των νησιών του Ειρηνικού (API), να αντιμετωπίσουμε τη μεγαλύτερη παρανόηση στις κοινότητές μας - δηλαδή, ότι είμαστε λεσβίες, γκέι, αμφιφυλόφιλοι και τρανς επειδή συναναστρεφόμαστε με λευκούς ανθρώπους πάρα πολύ. Η σιωπηρή παραδοχή πίσω από αυτή τη λανθασμένη αντίληψη προέρχεται από  ένα παθογενές μοντέλο της ταυτότητας φύλου και του σεξουαλικού προσανατολισμού. Το σύνθημα του 'Queer Nation' ήταν 'Είμαστε εδώ, είμαστε queer, να το συνηθίσεις'. Όταν πρόκειται για την ομοφυλοφιλία και τον τρανσεξουαλισμό, η αλήθεια είναι ότι υπάρχουμε εδώ - σε κάθε κοινωνία πολιτών της Ασίας και του Ειρηνικού - από αμνημονεύτων χρόνων.

Homoerotic-Traditions-2

'Δυναστεία Τσινγκ (18ος αι.) Εικόνα από έρωτα μεταξύ ανδρών'

Ενώ είναι αλήθεια ότι η σύγχρονη ταυτότητα των ΛΟΑΤ είναι πρόσφατη, είναι εξίσου αλήθεια ότι υπήρξαν άνθρωποι σε κάθε προ-μοντέρνα κοινωνία της Ασίας και του Ειρηνικού ωκεανού που ήταν σαν κι εμάς, σε σημαντικούς τομείς, και τους οποίους θα αποκαλούσαμε λεσβίες, γκέι, αμφιφυλόφιλους και τρανς.

Η Κίνα έχει ομοερωτική και προ-διεμφυλική παράδοση εδώ και αιώνες. Το 'πάθος του κομμένου μανικιού' (duànxiù 断 袖) - η αγάπη του αυτοκράτορα της δυναστείας των Χαν, Ai, (27 π.Χ.-1 μ.Χ.) - για τον αγαπημένο του άνδρα, Dong Xian, - είναι η πηγή της κινεζικής φράσης για την ομοφυλοφιλία (κομμένο μανίκι). Ο άλλος δημοφιλής κινεζικός ευφημισμός για την ομοφυλοφιλία - 'το μισοφαγωμένο ροδάκινο' (yútáo 余 桃) - είναι ακόμη πιο παλιό, από της δυναστείας των Zhou, το δούκα Ling του Wei, (卫灵公) (534 με 403 π.Χ.) και τον άνδρα εραστή του, Mixi Zia (弥 子 瑕).

Homoerotic-Traditions-3

"Εικόνα της δυναστείας Τσινγκ, έρωτας μεταξύ ανδρών (18ος αι.)"

Υπάρχει επίσης η παράδοση της όπερας του Πεκίνου 'Νταν', όπως δραματοποιήθηκε στην ταινία 'Αντίο παλλακίδα μου', το 1993, του Chen Kaige με πρωταγωνιστή τον Leslie Cheung ως τον άνδρα ηθοποιό και τραγουδιστή που παίζει τους ρόλους των γυναικών στη σκηνή.

Homoerotic-Traditions-4

'Fengyi Zhang και Leslie Cheung στο "Αντίο παλλακίδα μου"'

Υπάρχει επίσης μια παράδοση λεσβιασμού και αμφιφυλοφιλίας στην παραδοσιακή Κίνα, αν και είναι πιο δύσκολο να βρεθούν καταγραφές αυτής από ό,τι της ανδρικής ομοφυλοφιλίας και αμφιφυλοφιλίας.

Η 'Ένωση Χρυσή Ορχιδέα', για παράδειγμα, ήταν μία κινεζική γυναικεία οργάνωση που υμνούσε τις περίφημες 'παθιασμένες φιλίες' και προωθούσε την οικειότητα μεταξύ ατόμων του ιδίου φύλου. Οι απαρχές του Jin Lan Qi (Jinglanhui) έχουν εντοπιστεί ήδη από τη δυναστεία των Τσινγκ. Τα μέλη της ομάδας συμμετείχαν σε τελετές ενώσεων του ιδίου φύλου, που ολοκληρώνονταν με γιορτές για το γάμο και το τελετουργικό της ανταλλαγής δώρων (Εγκυκλοπαίδεια Cassell των Queer Μύθων, Συμβόλων και Πνεύματος, 1997, σελ.. 161). Οι γυναίκες της οργάνωσης της Χρυσής Ορχιδέας που ασχολούνται με τις σεξουαλικές πρακτικές, αποκαλούνται 'αλεσμένο τόφου'.

Homoerotic-Traditions-5

'Χρυσή Ορχιδέα'

Η ένωση 'Rubbing Mirror ' ιδρύθηκε στην επαρχία Guandong το δέκατο έβδομο αιώνα, από μια καλόγρια βουδίστρια και τα μέλη της συμμετείχαν σε ομοφυλοφιλικές ενώσεις (βλ. Εγκυκλοπαίδεια Cassell των Queer Μύθων, Συμβόλων και Πνεύματος, 1997, σελ.. 237). Αρχικά γνωστή ως οι «Δέκα Αδελφές», από τον δέκατο ένατο αιώνα η κοινωνία ονομαζόταν 'Mojing Dang'.

Στα μέσα του δέκατου ένατου αιώνα, η φιλοσοφία του Chai T'ang (Jaitang) έγινε δημοφιλής (βλ. Εγκυκλοπαίδεια Cassell των Queer Μύθων, Συμβόλων και Πνεύματος, 1997, σελ.. 108). Αναδυόμενη από ένα περιβάλλον συνδυασμού ταοϊσμού / βουδισμού, η φιλοσοφία του Chai T'ang υπήρχε στην κοινοβιακή ζωή σε 'χώρους χορτοφάγων' ή 'σπίτια για γεροντοκόρες' και τόνιζε την ισότητα των φύλων μεταξύ των μελών που λάτρευαν την Γκουάνγιν (Κουάν Γιν), βουδιστική Μποντισάτβα της συμπόνιας.

Homoerotic-Traditions-6

'Γκουάνγιν, Βούδας του ελέους'

Ονομάζεται 'θεά του ελέους', Γκουάνγιν - "Εκείνη που ακούει τις κραυγές του κόσμου" - και μερικές φορές αναφέρεται σαν Αβαλοκιτεσβάρα, ο αρσενικός βούδας της Αγνής Γης που μετατρέπεται σε θηλυκό (Vern L. Bullough, αναφέρεται στην Εγκυκλοπαίδεια του Cassell των Queer Μύθων, Συμβόλων και Πνεύματος, 1997).

Homoerotic-Traditions-7

'Άγαλμα Γκουάνγιν σε κινεζικό ναό στην Ταϊλάνδη'

Ιερή για τους Κινέζους Βουδιστές και Ταοϊστές επίσης, η Γκουάνγιν έχει μια ξεχωριστή θέση στις καρδιές των τρανς Κινέζων και Ασιατών που γνωρίζουν τη διεμφυλική εκδοχή της ιστορίας της θεότητας της συμπόνιας.

Στο Θιβέτ, η Gelug (ή «Gelugpa» - «κίτρινο καπέλο») στέλεχος του βουδισμού, έχει συνδεθεί από καιρό με ομοφυλοφιλικές σχέσεις μεταξύ μοναχών στα μοναστήρια τους, ειδικά στο Gelug μοναστήρι 'Σέρα' (βλ. Εγκυκλοπαίδεια Cassell των Queer Μύθων, Συμβόλων & Πνεύματος, 1997, σ.. 10).

Υπάρχει μια μακρά παράδοση της ομοφυλοφιλίας στην Ιαπωνία, από τους σαμουράι έως τους βουδιστές μοναχούς (βλ. Gary Leupp, "Ανδρικά Χρώματα: Η δομή της ομοφυλοφιλίας στην Tokugawa της Ιαπωνίας", πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, 1997). Στην πραγματικότητα, οι Ιάπωνες χρησιμοποιούν πολλούς ρόλους για να αναφερθούν στον ανδρικό ομοερωτισμό, συμπεριλαμβανομένων των nanshoku (ανδρικός έρωτας), wakashudo (ο τρόπος των εφήβων), nando (ο τρόπος των ανδρών), bido (ο όμορφος τρόπος) και hido (ο μυστικός τρόπος).

Homoerotic-Traditions-8

'Ένας σαμουράι φιλά έναν ηθοποιό του θεάτρου καμπούκι, σε μια ερωτική παράσταση σε παπυροειδές έργο'

(Miyagawa Issho, c. 1750).'

"Ο Μεγάλος Καθρέπτης της Ανδρικής Αγάπης" (Nanshoku Okagami), είναι μια συλλογή από 40 ομοερωτικές ιστορίες από το 1687 του Ihara Saikaku (1642-1693), που απεικονίζει την παράδοση της ανδρικής nanshoku αγάπης σε όλο το εύρος της.

Και φυσικά, υπάρχει η παράδοση της onnagata, οι άνδρες ηθοποιοί που έπαιζαν τους ρόλους των γυναικών στο θέατρο  καμπούκι - αν και σε καμία περίπτωση δεν έχουν ζήσει όλοι οι onnagata ως γυναίκες ή δεν έχουν συνάψει ομοφυλοφιλικές σχέσεις.

Homoerotic-Traditions-9

'Tamasaburo, η περίφημη παράδοση του καμπούκι, onnagata'

 Η Κορέα έχει τουλάχιστον τέσσερις διαφορετικές παραδόσεις που είναι πρόδρομοι της σύγχρονης ταυτότητας των ΛΟΑΤ. Πρώτον, υπάρχει η ελίτ των πολεμιστών 'HwaRang' - μερικές φορές αναφέρεται ως ΄τα αγόρια των λουλουδιών της Silla' (η δυναστεία που ένωσε την κορεατική χερσόνησο στον έβδομο αιώνα) - ενός σώματος ελίτ τοξοτών που ντύνονταν με μακριές ριχτές εσθήτες και φορούσαν μέικ απ. Δεύτερον, υπάρχουν οι 'namsadang', οι θίασοι των ηθοποιών που πήγαιναν από χωριό σε χωριό. Μεταξύ των 'namsadang', οι νέοι έπαιζαν τους ρόλους των γυναικών, όπως στο θέατρο της Ελισάβετ. Λέγεται ότι οι νέοι συχνά ήταν ερωμένοι των ηλικιωμένων ανδρών στο θίασο.

Ο ομοερωτισμός της παράδοσης 'namsadang' δραματοποιήθηκε στην κορεατική ταινία 'Ο Βασιλιάς και ο Κλόουν' (Wang-ui Namja 왕의 남자), το 2005 από το σκηνοθέτη Lee Jun-Ik. Η ταινία απεικονίζει τη σχέση μεταξύ του Yeonsangun, ενός βασιλιά της δυναστείας Joseon (Chosun) που ερωτεύεται ένα όμορφο νεαρό ηθοποιό με θηλυκά χαρακτηριστικά από ένα namsadang θίασο.

Homoerotic-Traditions-10

'Στην ταινία 'Ο Βασιλιάς και ο Κλόουν' πρωταγωνίστησε ο Gam Wu-Seong ως Jangsaeng (αριστερά), ο Lee Jun Ki ως Gonggil (δεξιά), και Jeong-Jin Yeong ως βασιλιάς Yeonsan (κέντρο) και έσπασε όλα τα ρεκόρ στο box office όταν κυκλοφόρησε στην περίοδο 2005-2007'.

Τρίτον, υπάρχει η παράδοση των 'αγοριών-συζύγων', όπου νέοι παντρεύονταν ηλικιωμένους άνδρες και αναγνωρίζονταν ως σύζυγοι των ανδρών.

Και τέλος, υπάρχει η η 'paksu mudang' - ο άνδρας σαμάνος που εκτελούσε ό,τι περιελάμβανε ο ρόλος της γυναίκας στην αρχαία πνευματική σαμανική παράδοση που οι Κορεάτες έφεραν στην κορεατική χερσόνησο από την ανατολική Σιβηρία κατά τους προϊστορικούς χρόνους.

Homoerotic-Traditions-11

'Κορεάτης mudang'

Στη Νότια και Νοτιοανατολική Ασία, υπάρχουν πολλά παραδείγματα ομοφυλοφιλικών και προ-τρανς παραδόσεων, συμπεριλαμβανομένης της 'kathooey' (συχνά μεταφράζεται ως «αγόρια γυναίκες») της Ταϊλάνδης και των Hijra της Ινδίας, των ευνούχων, οι οποίοι υποβάλλονται σε ευνουχισμό τελετουργικό για να υπηρετήσουν ως ιέρειες ναού σε μια παράδοση που έχει επιβιώσει στην Ινδία μέχρι σήμερα. (Βλέπε, για παράδειγμα, Michael G. Peletz, "Transgenderism and Gender Pluralism in Southeast Asia since Modern Times, στην 'Current Anthropology', τόμος 47, Τεύχος 2, Απρίλιος 2006.)

Η ταινία του 2003 "Beautiful Boxer" 'Όμορφος Μποξέρ' (บิวตี้ ฟู ล บ๊ อก เซอร์), αφηγείται την αληθινή ιστορία του Parinya Charoenphol («Toom Nong»), ενός kathooey που γίνεται πρωταθλητής στο άθλημα της Ταϊλάνδης Kick Boxing (Muay thai).

Homoerotic-Traditions-12

'The Beautiful Boxer (บิวตี้ฟูล บ๊อกเซอร์)'

Τα νησιά του Ειρηνικού έχουν πολλές ομοερωτικές και προ-τρανς παραδόσεις, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων των 'mahu' στη Χαβάη, την 'fa'afafine' στη Σαμόα (βλ. "Το τρανς ταμπού"), τη 'fakaleiti' στην Τόνγκα, την 'vaka sa lewa lewa' στα Φίτζι, τη 'rae rae' στην Ταϊτή, τη 'fafafine' στο Νιούε και την 'akava'ine' στα νησιά Κουκ (Οργάνωση της Νέας Ζηλανδίας για το AIDS, η οποία αναφέρεται στο: 'Για να είμαι αυτός που είμαι: Kia noho au ki toku ano ao' μια έκθεση από την επιτροπή της Νέας Ζηλανδίας για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, 2007, σ. 25). Οι Μαορί της Νέας Ζηλανδίας έχουν αρκετούς διαφορετικούς όρους για εκείνους των οποίων η ταυτότητα του φύλου είναι διαφορετική από το φύλο τους κατά τη γέννηση, συμπεριλαμβανομένων των 'whakawahine', 'whakaaehinekiri', 'tangata ira Wahine', 'hinehi' και 'hineua' (για τρανς γυναίκες) 'andtangata ira tane' (για τρανς άνδρες).

Homoerotic-Traditions-13

'τρανς άνδρας (tangata ira tane) και τρανς γυναίκα (hineua)'

(Φωτογραφίες της Rebecca Swan από την έκθεση της επιτροπής της Νέας Ζηλανδίας για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα  για τις διακρίσεις των τρανς, "Για να είμαι Αυτός που Είμαι")

Ο ρόλος κάποιων ανθρώπων, τους οποίους εμείς σήμερα θα ονομάζαμε τρανς, όπως οι σαμανικές φιγούρες σε πνευματικές παραδόσεις των πολιτισμών τους, έχει ιδιαίτερη σημασία στη συζήτηση για τις προ-τρανς ταυτότητες και πρακτικές στις προ-μοντέρνες κοινωνίες της Ασίας και του Ειρηνικού.

Στην Ινδία, όπως είπαμε και πριν, υπάρχει η παράδοση των Hijra, των οποίων οι ζωές έχουν καταγραφεί στο 'Harsh Beauty' (τραχιά ομορφιά), μια ταινία του 2005 από την Alessandra Zeka. Οι Hijra υφίστανται ευνουχισμό τελετουργικό και αφιερώνουν τον εαυτό τους στην ινδουιστική θεά Bahucharamata, ζουν σε σπίτια ομαδικά γνωστά ως jemadh, όπως περιγράφεται στο κλασικό έργο της Nanda Serena, 'Ούτε Άνδρας Ούτε Γυναίκα: Οι Hizra της Ινδίας' (1990).

Homoerotic-Traditions-14

'Hijra στο φιλμ "Harsh Beauty"'

Όπως αναφέρθηκε πριν, η υπάρχει η mudang - ένα πρόσωπο που ήταν όπως ο ιερέας στο σχήμα Altaic του σαμανισμού. Σε εκείνο τον πολιτισμό -το παλαιότερο επίπεδο της κοινωνίας της Κορέας, το οποίο προηγείται της εισαγωγής του κομφουκιανισμού, ταοϊσμού και βουδισμού στη χερσόνησο από τους Κινέζους- η mudang ήταν πάντα μια γυναίκα, αλλά όχι απαραίτητα θηλυκού γένους. Ένας σημαντικός αριθμός των mudang ήταν άνδρες και μερικοί από αυτούς, οι paksu mudang (άνδρες mudang) μπορεί να είχαν ζήσει ως γυναίκες και να εκτελούσαν τις ιερές τελετές και τελετουργίες της πνευματικής παράδοσης των mudang.

Homoerotic-Traditions-15

'Κορεάτης mudang'

Το Βιετνάμ έχει επίσης σαμανική παράδοση, γνωστή ως 'dao mau', επίσης υπό την προεδρία των σαμάνων, πολλοί από τους οποίους είναι τρανς. Ο σκηνοθέτης Trinh Nguyen κατέγραψε αυτήν την παράδοση "Αγάπη Άνδρα, Αγάπη Γυναίκας", στο ντοκιμαντέρ του 2007 για το δάσκαλο Luu Ngoc Duc, έναν από τα πιο γνωστούς πνευματικούς στο Ανόι. Στην παράδοση 'dao mau', συνήθως υπάρχουν θηλυπρεπείς άνδρες (που αναφέρονται ως dong co), όπως ο δάσκαλος Luu Ngoc Duc, ο οποίος ηγείται της δημοφιλούς λαϊκής θρησκείας της μητέρας θεάς της χώρας.

Homoerotic-Traditions-16

'Ο δάσκαλος Luu Ngoc Doc'

Ο δάσκαλος Luu Ngoc Duc είναι όμως ένα από τα πολλά παραδείγματα των προ-τρανς σαμανικών παραδόσεων που έχουν επιζήσει στον εικοστό πρώτο αιώνα. Μια άλλη παράδοση είναι αυτή του 'bissu', η οποία καταγράφεται στην ταινία του 2005, 'Η Τελευταία Bissu: Ιερές Transvestites της Νότιας Sulawesi, στην Ινδονησία', από τη Rhoda Grauer.

Homoerotic-Traditions-17

'Sulawesi bissu'

Το ντοκιμαντέρ της καθηγήτριας του πανεπιστημίου του Λονγκ Άιλαντ εστιάζει στον Puang Matoa Saidi, ένα σύγχρονο bissu ιερέα που προσπαθεί να κρατήσει την παράδοση των bissu, ζωντανή.

Κατά την εξέταση ολόκληρης της ιστορίας των ομοερωτικών και προ-τρανς παραδόσεων στις παλιότερες κοινωνίες της Ασίας και του Ειρηνικού, δε θα πρέπει να κάνουμε το λάθος να εξιδανικεύσουμε τέτοιες παραδόσεις ή να παραλείψουμε να αναγνωρίσουμε τις σημαντικές διαφορές μεταξύ 'αυτών και εμάς' - που σημαίνει τους σύγχρονους queer ΛΟΑΤ / queer από την Ασία και τον Ειρηνικό, ειδικά αυτούς από εμάς που ζουν στη διασπορά. Αυτές οι αρχαίες παραδόσεις είναι ενσωματωμένες σε κοινωνίες που δε χαρακτηρίζονται από την ισότητα της ηλικίας, του φύλου ή των σχέσεων των τάξεων και πολλές από τις μορφές που η ομοερωτική και διεμφυλική ταυτότητα είχαν πάρει, θα πρόσβαλλαν τις εξισωτικές ευαισθησίες μας.

Το σημαντικό σημείο είναι ότι εμείς, ως ΛΟΑΤ / queer της Ασίας και του Ειρηνικού πρέπει να γνωρίζουμε την ιστορία των προκατόχων μας, προκειμένου να αντιμετωπιστεί ο χαρακτηρισμός των ΛΟΑΤ και queer ως κάτι ξένο, λευκό, δυτικό και ακόμη ειδικότερα της Βορείου Αμερικής. Μόνο με αυτόν τον τρόπο μπορούμε εμείς οι ίδιοι να επανεισάγουμε τους εαυτούς μας στις αφηγήσεις των χωρών, των πολιτισμών μας και των κοινοτήτων που προερχόμαστε.

Pauline Park

Μετάφραση: LesAndMore

Πηγή: http://www.paulinepark.com/

Αναδημοσίευση από: http://actup.org/

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΛΟΓΟΣ

ΥΓΕΙΑ

ΑΓΓΕΛΙΕΣ